Translate

söndag 13 september 2015

Raw chokladpaj - så god och så enkel!

Raw chokladpaj med kokosgrädde och bär från trädgården
Det här med raw-fika trodde jag inte från början att det skulle bli min grej. Men, varje gång jag provar något rawfood-fika så blir jag så GLAD! Det kan ju nästan inte bli annat än jättegott, och till på köpet så är det så fantastiskt enkelt! Man behöver inte mäta upp noga med ingredienser, vispa en massa och tänka på ugnsgrader, bröa formar, och passa gräddningstiden. Det finns ingen risk att kakan sjunker ihop eller blir för mörk eller ful. Raw food kakor, pajer, cheesecakes, tårtor, blir- om man frågar mej, alltid snygga och goda. Väljer man det man tycker är gott som ingredienser så blir det gott! Det smakar helt enkelt vad man lägger i.
Finns inget roligare sätt att "baka"...Jag tror bestämt att jag börjar bli den där dessert-älskaren och rawcake fixaren som jag aldrig trodde jag skulle bli! Här kommer ett recept på en chokladpaj som jag komponerade ihop själv när chokladsuget satte in. Jo, jag googlade för att få lite inspiration men hittade inget recept som jag ville följa utan satte ihop mitt eget. Pajen blev mycket uppskattad av hela familjen!

Ingredienser till pajbotten:
(Denna sats är lagom till en pajform på 20 cm)

4 dl mandlar (gärna blötlagda några timmar)
ca 2 msk kokosolja, kallpressad
10 dadlar (ev. blötlagda)
carobpulver eller kakaopulver (går bra att inte välja raw här)
en nypa salt

Den här pajbotten fixar du så här enkelt: Mixa mandlar och dadlar, tillsätt kokosolja, en nypa salt och carobpulver eller kakaopulver efter smak och mixa till en ganska slät smet. Det får gärna vara lite "crunch" i den. Tryck ut i en pajform och ställ in i frysen medan du gör chokladfyllningen:

1 dl kokosolja, kallpressad
 1 dl kakaosmör
3 dl cashewnötter eller mandlar, gärna blötlagda
0,5 dl vatten
0,5 dl agavesirap (honung går också, men är inte raw)
1 dl kakaopulver
1 tsk vaniljpulver
en nypa havssalt

Börja med att smälta kokosolja och kakaosmör i vattenbad. Mixa sedan caschewnötter och vatten till en smet. Tillsätt resen av ingredienserna (utom kokosolja och kakaosmör) och mixa igen. Mixa sedan i den smälta kokosoljan och kakaosmöret, lite åt gången och se till att det blandas väl.

Tag ut pajbotten från frysen. Fyll pajen med chokladfyllningen, bred ut den jämnt och snyggt och sen ställer du in den igen i frysen. Täck med plast eller smörpapper. Nu får den stå  frysen några timmar. Tag fram och garnera med färska bär eller annat du tycker om. Den behöver bara stå och tina i rumstemperatur ca 15-20 minuter, men skär gärna upp den i bitar innan den har tinat. Vill du ha kokosgrädde till så gör du såhär:
Tag en burk med kokosmjölk, som gärna har fått stå i kyl eller frys en stund. Öppna den och häll bort den tunna vätskan, det är den tjocka du ska använda, det är själva kokosgrädden! Vispa den tjocka kokosmjölken och smaksätt gärna med lite agavesirap och pressad citron. Smaka av. Kokosgrädde tycker jag är den bästa vegangrädden som finns! Ha det gott och njut av det goda!

Tips! När det gäller kokosmjölk så brukar inte den billigaste vara den bästa att göra grädde av, för den innehåller mer tunn vätska. Sen finns det kokosgrädde också att köpa, men den är dyr. Jag köper hellre kokosmjölk och använder den gräddiga delen till grädde och glass, den tunna delen använder jag till drycker, smoothies, matlagning osv. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar