Translate

tisdag 29 mars 2016

Veganhimlens smörgåstårta

Vegansk smörgåstårta

Eftersom jag inte är en smörgåstårteälskare så såg jag det som en intressant utmaning att göra en smörgåstårta som jag kunde gilla - en vegansk! En smörgåstårta som de flesta kan äta. Och som inte känns allt för onyttig, men så god så man glömmer hur nyttig den är. Tiden att garnera den var lite knapp, men jag tycker ändå det blev helt okej. Gillar den rosa hummusen, rosa är min färg! Jag bjöd på denna hemma hos min gamla mamma och vi var tre veganer och fyra icke veganer där. Alla blev mätta och nöjda vad jag förstod! De som var icke veganer blev överraskade att det kunde vara så gott med vegansk smörgåstårta, så det var ju roligt att få visa dem att vegansk mat inte alls är så tråkig...Så vare sej du är vegan eller inte så tycker jag du ska våga prova denna smörgåstårta, den är inte ens krånglig att göra. Jag hade även en rödlöksmarmelad som ett extra tillbehör och garnering. Den är god även som pålägg på ett gott surdegsbröd eller tillbehör till det mesta. Varsågod, här kommer receptet:

Välj något bröd, jag köpte ljust toastbröd med surdeg.
Koka en rödbeta mjuk och skala den, eller köp förkokt (vilket jag inte har testat) 
RÖDBETSHUMMUS:
1 kokt rödbeta
1burk kikärtor eller motsvarande mängd hemmakokta
2 msk olivolja
1 msk citronjuice, färskpressad
1 tsk salt
1 tsk spiskummin
svartpeppar
Mixa alla ingredienser till en fin bredbar massa. Smaka av och välj om du vill krydda mer, ev. kan man också pressa i lite vitlök. (Jag ville inte ha så mycket vitlökssmak i denna smörgåstårtan. (Ärtpeston innehåller vitlök)
SOURCREAM OST
3 dl blötlagda caschewnötter (blötlagda i minst två timmar)
3/4 dl vatten
0,5 dl citronjuice (färskpressad)
1 tsk salt
1 salladslök (finstrimlad)
en handfull färska basilikablad
Bjäst flingor för mer ost-smak (ej nödvändigt)
Häll bort vattnet från cashewnötterna, mixa dem. Tillsätt resten av ingredienserna och mixa igen till en bredbar ost. Smaka av med bjästflingor och eventuellt mer citron eller salt. Fyllningarna ska vara smakrika, annars blir smörgåstårtan smaklös!
GRÖN ÄRTPESTO:
3 dl frysta gröna ärtor
0,5 stor avokado, eller 1 hel liten
1 handfull basilikablad
1 msk olivolja
1/4 dl citronjuice (färsk)
2 krm salt 
svartpeppar från kvarn
1 klyfta vitlök (finriven)
Tina de fryst ärtorna, och det kan du enkelt göra utan mikro eller spis. Du sköljer dem i varmt vatten under kranen, tills de tinat, och avslutar med en sköljning i kallt vatten. Mixa allt till en fin pesto, och smaka av!

Rödbetshummusen räcker till två lager, så jag hade den på understa och översta lagret. Jag garnerade även varje lager i smörgåstårtan, för jag vill ha mycket fyllning! Så rosa hummuslagret, det understa, fick lite strimlad vårlök och kapris ovanpå. Och fyllning nummer två- sourcreame osten fick lite färska skivade champinjoner. Fyllning nummer tre, grön ärtpesto strödde jag lite strimlad sallad på. 

Sen är det fritt fram att garnera tårtan efter sin egen smak och vad man tycker passar eller vad man har att tillgå! Använd sourcreamosten eller gröna ärtpeston på kanterna.
Förslag på dekoration: Oliver, kapris, basilikablad, salladsblad (exempelvis ruccola), gröna ärtor, gröna ärtskott, strimlad sallad, pumpafrön eller varför inte ätliga blommor!? Det är ju vackert och annorlunda! (Bara du är säker på att de är ätliga förstås...) Hoppas det smakar, och hör gärna av dej om du har frågor eller idéer!

RÖDLÖKSMARMELAD på enklaste vis: Skala och dela 3 stora rödlökar. Skiva dem ganska tunt. Stek dem på låg värme i några matskedar olja. Löken ska inte få färg, bara bli mjuk. Tillsätt 3 msk äppelcidervinäger, och låt det sakta koka ihop. Smaka av med honung, eller agavesirap ca 0,5-0,75 dl. Låt koka ihop lite till. Salta och smaka av. Den ska smaka sött, men inte jätte sött. Lite syrlighet och lite sälta ska också kännas. 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar